Co je alternativní a augmentativní komunikace?
Alternativní a augmentativní komunikace (AAK) umožňuje dětem se sníženou komunikační dovedností dorozumívat se, komunikovat s okolím, reagovat na podněty a vyjádřit své pocity a přání.
Jedná se o komunikační systémy, které rozšiřují a podporují komunikační dovednosti a mohou sloužit jako náhrada verbální komunikace (mluvené řeči).
Cílem alternativní a augmentativní komunikace je umožnit dětem aktivně se dorozumět se svým okolím. Dítěti dává možnost pojmenovávat okolí, rozvíjí jazykové a kognitivní schopnosti tím pozitivně ovlivňuje schopnost učení se.
Alternativní a augmentativní komunikace by v práci s dítětem měla do intervence být zařazena co nejdříve je to možné. Dítě komunikuje již od počátku svého života a ve vývoji řeči je raný věk mimořádně citlivé období. Dítě si postupně osvojuje schopnosti komunikace. Pokud je tato fáze ve vývoji dítěte zanedbána nebo pokud jsou komunikační schopnosti dítěte narušeny, je nutná odborná intervence.
Včasné použití metod alternativní a augmentativní komunikace podporuje u dítěte osvojení mluvené řeči. Cílem je, aby rodiče používali systémy alternativní a augmentativní komunikace v každodenním životě a tím efektivně komunikovali s dítětem a podporovali rozvoj jeho komunikačních schopností a aby si dítě osvojilo efektivní systém komunikace.
Dítě
s narušenou komunikační dovedností si s rodiči často vytvoří pro ně srozumitelný způsob komunikace, ten je ale zpravidla
nedostačující a neumožňuje dítěti další rozvoj. Často
k vyjádření svých přání potřebují „tlumočníka“.